Kita Harta Depa , Depa Harta Kita :)

Posted by AQMAL IYLIA

10/9/2012 : 10.40PM (Isnin)
Assalamualaikum wwarahmatullah wabarakatuh . Salam 1Malaysia salam 1Blogger salam Khidmat Negara Salam Kemerdekaan /Syawal 
So many things yang berlaku this week . And I tak sangka pun yang I will face this situation depan mata i sendiri . Thankyou Allah sebab bagi I peluang untuk melihat , merasai , mendalami , mengambil iktibar dengan apa yang berlaku around me this week . But I know , all this happen mesti ada sebab dan hikmah tersendiri . Ingin I tekankan kat sini , apa yang berlaku neh memang dah tertulis untuk kita :) okay ?

Macam good good jea kan mukadimah i kannn ? Haha . Duk buat pasrah bagai . Hehe . No lar . I rasa kalau hampa dalam situasi I , hampa akan rasa bersyukur , glad and bla bla . Walaupun bukan i watak utama untuk semua neh tapi i pemerhati . Bukan kah pemerhati akan sentiasa wujud walau kat mana pun kita ada ? oh yes !

Ingin diingatkan di sini wahai pembaca blog I yang setia yang curang , yang berpaling tadah dan sentiasa jujur dengan I . *ada ka yang baca blog I?* Kasih sayang seorang ibu dan anak tak akan pernah putus walaupun semarah mana si anak dan semarah mana si ibu . Bak kata pepatah "air yang dicincang takkan pernah putus" . Biasalakan , kadang kadang bila mak pak kita marah kita , kita jadi tension , geram , marah dan rasa nak memberontak . Kadang kdang makpak neh tuduh kita something yang kita tak buat . Forgive them . Walaupun terang terang depa salah , kita layankan jea :)

Mungkin kita layak untuk marah orang tua kita tapi biarlah berpada :) Mungkin kita perlukan tempat atau  ruang yang dapat membuatkan kita tenang diri dan dapat berfikir dengan baik . Kadang korang pernah rasa tak yang sebenarnya di other side , makpak korang bersalah dalam sesuatu hal ? pernah kan ? Tapi makpak kau tak pernah rasa yang dia bersalah ? nevermind guys , dia makpak kita . Just follow the flow . Yang penting kita tak jadi anak derhaka :)

Takde manusia yang tak inginkan keluarga yang bahagia . Yang penuh dengan gelak tawa , gurau senda apa semua . Tak semua family sama macam family orang lain kan ? tapi kita boleh create kan family kita just like what we want . aite ? banyakkan lah tanam kasih sayang , baja sifat hormat menghormati , siram dengan kebahagiaan . Then you can have perfect family dan kau akan jadi manusia yang paling bahagia . Sangat bahagia :) Tak dinafikan , ada yang jeles dengan family I sebab family i too have fun , santai , sporting , happy go lucky , gila gila . But not all the time kami akan berperangai mcm tu , my dear . Sometime kalau ada part yang kita kena tegas , kita akan tegas .

Seberat mana masalah kita , handle secara molek okay :) banyakkan bersabar dalam segala hal dan positif kan minda okay . Ingat k , hanya mak pak kita la aset yang paling berharga yang kita ada dalam dunia neh . Bernilainya mereka dalam hidup kita . Jaga dan hormat mereka selagi mereka masih hidup . Sesungguhnya semua jasa mereka tak mungkin dapat kita balas sepanjang hidup :)

Terima kasih sebab sudi luangkan masa baca blog I dan secara tak langsung mendoakan kedua ibu bapa awak awak semua :)

p/s : entah hantu apa yang rasuk saya guna *I* untuk entry kali neh . Nampak sopan jea kan ? kononnnn . Haha . Chow ! Asslaamualaikum :)





thankie for reading : Tengku Lea

0 comments:

Post a Comment

 

Aqmal Iylia Abd Wahab Template by Ipietoon |