Pasport Akhirat .Business atau Ekonomi ?

Posted by AQMAL IYLIA
 6/9/2012 : 8.54 AM (Khamis) 
Assalamualaikum warahmatullah warabarakatuh . Salam 1Malaysia salam 1Blogger salam Khidmat Negara Salam Kemerdekaan !
Lama rasanya tak update blog . Lama sangat . Tapi tak berhabuk plak blog neh . Mungkin ada yang view kot . Hehe . Saya baru jea sudah mengusha blog akak mas *Teratak FiqRa* . Indahnya akak neh sebab bulan duablas neh beliau bakal menamatkan zaman bujang beliau dengan zauj nya , Afiq :) Mohon semua doakan perkawinan bakal zauj dan zaujah neh berjalan dengan lancar dan comel secomel pasangan neh . Insyallah :) Kahwin muda bukanlah satu cemuhan k malah digalakkan dalam islam ^^

Okay , itu intro saya untuk bulan neh setelah sekian lama menyepi . Saya menyepi sebab saya muhasabah kan diri dan menenangkan diri . Walaupun banyak sangat rasanya yang saya nak cerita . Sini saya nak share soemthing yang terdetik kat hati saya pagi yang indah neh . Indah k sebab bumi baru sahaja dibasahi hujan . Minta maaf kalau rasa saya berpura pura alim , berpura pura baik , berpura apa apa saja la dengan apa yang bakal saya share neh . Saya hanya share apa yang saya rasa  neh berdasarkan pandangan saya .

Saya rasakan , sangat comel bila seseorang tu memakai baju yang longgar dengan tudung yang labuh . Dengan kasut bertutup dan berstokin . Malangnya saya taklah sebaik sealim tu . Minta minta ALLAH bagi saya hidayah untuk berubah mcm tuu . Entah kenapa saya rasa bila sesorang yang berpakaian sebegitu , lebih selamat . Selamat dari pandangan lelaki .

Jujur , sebenarnya saya tak rasa begitu selamat bila saya pakai jeans , tshirt . tapi bila dah nama remaja kan , pakaian mcm tu jea la menjadi santapan tubuh kami sebagai perempuan . Saya pernah bertanya membe baik saya :

Saya : agak agak kalau aku pakai pakaian mcm tuu (berjubah , bertudung labuh) hang nak kawan dengan aku tak ?
Membe baik : mestilah nak . Nampak comel kot pakai mcm tuu .

Lebih kurang mcm tu la perbualan saya dengan membe baik saya tuu . Saya tahu membe baik saya tu jujur sebab dah 5 tahun saya berkawan dengan beliau . Beliau hanya akan kata apa yang beliau rasa baik , dan beliau akan kata apa yang rasa tak baik . Jujur :) Perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik . Kalau saya baik dalam segala hal macam jaga batas , jaga aurat , jaga amal ibadat mesti saya akan dapat lelaki yang sebaik tu jugak kan ? Indahnyaa :)

Mampukah saya yang jahil neh berubah ke arah kebaikan yang saya nak tuu . berjubah + bertudung labuh ? yang pastinya bila saya dah berpakaian mcm tuu , pusat karaoke akan saya tinggalkan terutamanya . bercinta juga saya akan letak tepi dan menunggu lelaki yang betul inginkan saya menjadi zaujahnya masuk meminang saya ,. Hekhek . Tkade lagi lepak lepak almost every week . Takde lagi nak melawan cakap makpak . Takde lagi nak bersikap kasar dengan adik adik . Dan banyakkan belajar untuk menerima segalanya .

Yang penting sekarang neh , nak berubah perlukan kesabaran . Perlu sedia dari segi mental dan fizikal . Berubah sikit sikit lama lama jadi bukit . Hehe . Biar perubahan kita diterima ALLAH :) Setengah orang mampu berubah secara drastik tapi saya tak mampu . Saya takut iman saya berpatah balik . btw , setiap apa yang kita lakukan dalam dunia serba indah neh , merupakan pasport untuk kita ke akhirat . Setiap orang akan dapat pasport masing masing tapi flight kita tak sama . Mungkin akan ada yang dapat flight untuk business dan mungkin akan aa yang dapat flight untuk kelas ekonomi saja . Wallhualam ^^


thankie for reading : Tengku Lea

0 comments:

Post a Comment

 

Aqmal Iylia Abd Wahab Template by Ipietoon |